Det Kongelige Teater. 23.04.22-04.06.22

Instruktør: ANJA BEHRENS
Scenografi og kostumer: NATHALIE MELLBYE
Lysdesigner: SÚNI JOENSEN
Musik: DAVID HILDEBRADT
Instruktørassistent: EMILIE BESKE
Tekstmontage: ANJA BEHRENS frit baseret på HOMER med tekster af JOHN VON DÜFFEL og ALEXANDRA MOLTKE JOHANSEN
Oversættelse: OTTO STEEN DUE (HOMER) og PERNILLE KRAGH

Medvirkende: ALVIN OLIE BURSØE, KARIN HEINEMEIER, DAVID HILDEBRANDT, BENJAMIN KITTER, KAREN-LISE MYNSTER, NANNA SKAARUP VOSS

Fotograf: EMILIA THERESE

INFORMATION:
“Anja Behrens har fortolket Odysseen så klogt og så rent, og scenografen Nathalie Melbye har skabt så spektakulær en scenografi med den trojanske hest dinglende som sejrstrofæ over aluminiumsramper, at krigens blodighed er krøbet ind i hver eneste replik.”

WEEKENDAVISEN:
“Det er i hårde klip, at episoderne skifter, og først ved at gense forestillingen fatter man, at tilskueren ikke har været ude for blackouts, men at man har set det hele og uafbrudt er blevet kastet ind i selvrefleksionens mørke. […] Hvor herligt at vide i denne nådesløse stund, at Anja Behrens i Skuespilhusets nye sæson skal afprøve sin sjælealkymi på Michael Frayns skuespil Copenhagen“.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS:
⭐⭐⭐⭐⭐
Anja Behrens ser på forløbet med urolig alvor. Hun ser menneskelig uforstand, ulykke og fordærv i beretningerne og opfatter dem som udtryk for, at vi aldrig tænker os om og vælger det gode, og pludselig er kriger der så – igen. […] Derfor kan publikum næsten ikke klappe efter at have oplevet “Odysseen” i denne udgave.”

JYLLANDS-POSTEN:
⭐⭐⭐⭐⭐
“[E]n æstetisk perle, der er værd at sikre sig et glimt af i Skuespilhuset.”

POLITIKEN:
⭐⭐⭐⭐
“[S]om det vises i Behrens’ sanseligt kraftfulde, kropslige billeder, er krigens blod ikke til at skylle af, volden er den faste følgesvend på rejsen. Homers “rosenfingrede dagning” får et markant andet skær.”

KRISTELIGT DAGBLAD:
⭐⭐⭐⭐
“[E]n psykologisk dyb og billedstærk fortælling om eksistentielt mørke på tværs af årtusinder”.

SCENEBLOG:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Den ekspressive kunstner Anja Behrens tager livtag med Homers ODYSSEEN med et brag”.

KULTURTID:
⭐⭐⭐⭐
“[E]n komprimeret magiterning af følelser og stemninger, der både giver mindelser til en svunden sagntid for mange tusind år siden, men som også i sin gru er uhyggelig aktuel i 2022”.

KONTRAST:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Behrens har med Symposion (Det Kongelige Teater, 2019), Ordet (Aarhus Teater, 2020) og nu med Odysseen slået sig op som en talentfuld teaterinstruktør. Hun formår at revitalisere store klassikere og nyfortolke dem med stor respekt for de originale værker. Denne gang har de gamle replikker fået nyt liv på baggrund af hendes inspiration fra John von Düffels genskrivninger. Og selvom samvittighed ikke fylder meget i de homeriske eper, gør de hos Behrens.”

ISCENE:
⭐⭐⭐⭐
“[V]isuelt betagende i sin iskolde stålramme, der langsomt fyldes med røg, blod, vand og kroppe, der vrider sig i lyst og afmagt.”

UNGT TEATERBLOD:
⭐⭐⭐⭐
“Det er simpelthen den slags sekvenser, man går i teatret for.”

DEN 4. VÆG:
“[J]eg får virkelig testet mine grænser af i forhold til, hvor visuelt brutal en forestilling kan være. Alligevel er Odysseen en af de forestillinger, jeg ikke ville tøve med at se igen.”