Betty Nansen. 17.03.18 – 07.04.18

Iscenesættelse: Anja Behrens
Efter roman af: Michel Houellebecq
Dramatisering: Anja Behrens
Scenografi og kostumedesign: Nathalie Mellbye
Dramaturgi: Karen-Maria Bille
Komponist: Ida Jacobsen
Instruktørassistent: Ditte Johanne Krogh Bertelsen

Medvirkende: Lars Brygmann

Kvindekor: Ane Carlsen, Josefine Edstrand, Mille Lindberg Hansen, Astrid Lindhardt Iversen, Lucie Köther, Narges Momtaz, Line Fisker Nielsen, Maia Bjerg-Schøning

Fotograf: Emilia Therese

Berlingske:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Houellebecqs fantastiske sprog lever fint på scenen i en vigtig forestilling, der i en nedtonet iscenesættelse langsomt lader genkendelsens frygt snige sig ind på os.”

Gregers Dirckinck-Holmfeld:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Lars Brygman rammer plet som handlingslammet og slap intellektuel i ’Underkastelse’ på Betty Nansen. […] Anja Behrens har sammen med Nathalie Mellbye iscenesat monologen i en stram scenografi.”

Kristeligt Dagblad:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Det er teater, man tager med hjem. En kvalmende, ubodelig og begsort envejstur mod afgrunden.”

Arbejderen:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Dramatiker og instruktør Anja Behrens og dramaturg Karen-Maria Billes evne til at skrive den provokerende roman om til en fængende monolog og Lars Brygmanns stærke udførelse gør “Underkastelse” til et tankevækkende og relevant stykke.”

Scenekanten:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Uhyggelig smukt og fandens interessant. Monologen er lavet efter Michel Houllebecqs roman og iscenesat af Anja Behrens. En monolog der tager sin lytter i hånden. En hånd man er bange for røre, men ikke kan lade være med at tage i sin.”

Den 4. væg:
⭐⭐⭐⭐⭐
“… en vidunderlig, vittig, aktuel og vigtig forestilling med en senet Lars Brygmann i topform.”

Sceneblog:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Anja Behrens, som også instruerede SORT VAND på Edison scenen sidste år, har nøje udvalgt den del af Hollebecqs roman som hun vidste ville passe på en scene, og hun har med personinstruktionen af Lars Brygmann virkelig gjort den passive professor til en mand, som det er svært ikke at genkende.”

XQ 28:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Stærke provokerende sager i et saftigt og malende sprog med Lars Brygmann som formidabel formidler. Forestillingen forstærkes yderligere af et tavst kvindekor der er en stærk ordløs og visuel kommentar til Anja Behrens fortættede og intense udgave af Houellebecqs roman.”

ISCENE.DK:
⭐⭐⭐⭐
“I Anja Behrens scenetilpasning står romanens påtrængende spørgsmål til dig og mig som et stejlt knejsende kors, der eftertrykkeligt skal komme til at miste sin potens. […] Anja Behrens har plukket og prioriteret fra Underkastelse med sikker sans for romanens lange sigtelinjer.”

Weekendavisen:
“Underkastelse er både tankeprovokerende og til at blive feministisk antændt af. Provokationen er hele tiden holdt på et simrende, kontrolleret niveau, som en allergisk reaktion; det klør over hele kroppen af indignation.”

Atlas:
“Lykkeligvis forfalder stykket ikke til den fladpandede reception, der ser bogen som en simpel islamkritik, der skal advare om den muslimske trussel mod Europa, men formår i stedet at fastholde os i en ubehagelig ambivalens vedrørende en række spørgsmål.”