Det Kongelige Teater. 20.04.24 – 11.05.24

Koncept: ANJA BEHRENS og CHRISTIAN ALBRECHTSEN
Iscenesættelse: ANJA BEHRENS
Scenografi og kostumedesign: CHRISTIAN ALBRECHTSEN
Koreografi: OLIVER MARCUS STARPOV og SEBASTIAN KLOBORG i samarbejde med danserne
Nykomponeret musik og arrangement: JEANETT ALBECK
Lys: MATHIAS HERSLAND
Basunarrangør & Kapello: JAKOB MUNCK
Musikproducer: JEANETT ALBECK i samarbejde med CHRISTIAN VIUM

Fotograf: PER MORTEN ABRAHAMSEN

BERLINGSKE:
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
“Balletforestillingen »Under dybet« er et spektakulært og hypnotiserende livs- og dødsritual. Det handler om livets helt store spørgsmål. Om dig og mig og os alle sammen. Det Kongelige Teater satser stort og vinder lige så stort.”

INFORMATION:
“Døden dyrkes i den vilde danseteaterkoncert ’Under dybet’ med Den Kongelige Ballet. Uforklarligt og usammenhængende, men indædt og medrivende. Desperationsdans om klodens undergang”.

DETSKUDUSE:
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
“Under Dybet er en fabelagtig totaloplevelse af moderne dans, fascinerende massekoreografier, betagende musik, prægtige kostumer og overvældende scenografi i udsøgt lyssætning. Ganske enkelt dybt original og fremragende eksekveret gesamtkunst på internationalt niveau, der stryger helt til tops med seks stjerner.”

ISCENE:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Det er både opmuntrende og rørende at se kunstarterne forenet i et fælles værk, som appellerer bredt til publikum. Forestillingen skal lige sætte sig, men selv det usikre bliver en effekt i sig selv. Engagementet smitter af på publikum og får magien til at strømme generøst ud over scenekanten, hvis man tør åbne sig for den.”

UNGT TEATERBLOD:
⭐⭐⭐⭐
“Jeg blev blæst bagover af en velorkestreret, gennemtænkt forestilling, der både overraskede og begejstrede. Og en stor del af den ære skyldes Anja Behrens, der er hjernen bag iscenesættelsen og librettoen i tæt samarbejde med scenograf Christian Albrechtsen og et større kunstnerisk team.”

KULTURINFORMATION:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Man kan blive udfordret på mange måder i UNDER DYBET. De mange kroppe i kødfarvede stramme boksershorts for herrernes vedkommende og med toppe hos damerne, på nær nogle få tilfælde, kan virke voldsomt når 45 dansere i udtryksfuld koreografi, folder sig ud. Sekunderet af fem fremragende basunister, udklædt i gule skørter, fem operasangere iført, i en af akterne, krinoliner som var intakte forfra, men når de vendte sig om, var der kun et fiskebensskørt og de var nøgne nedenunder. En sangerinde der sidder i øjenhulen på et dødningehoved og synger. Lyder det spændende? Det er det.”

KULTURTID:
⭐⭐⭐⭐
“Det er i høj grad prisværdigt, at Balletmester Nikolaj Hübbe giver et team af kunstnere bestående af instruktør Anja Behrens, Scenograf Christian Albrechtsen, komponist Jeanett Albeck og koreograferne Oliver Marcus Starpov og Sebastian Kloborg frie hænder til at skabe et helt nyt værk. Det kræver mod, og det skal der til, så Den Kongelige Ballet ikke stagnerer i de sikre valg. Publikum må gerne blive rystet lidt. Det blev vi bestemt ude på rækkerne.”

POV INTERNATIONAL:
“Urpremieren på forestillingen Under dybet på Operaen gav berusende håb og energi i en lystbetonet forestilling, som er svær at sætte i bås. For er Under dybet en ballet, moderne dans, opera, et øjebliks dans til elektronisk dj-musik på Berghain (Christian Vium), en performance, en teaterkoncert, en basunopvisning, en koncert med (enestående) Marianne Ernst Dam? Under Dybet er vist lidt af det hele – og tak for det.”

POLITIKEN:
⭐⭐⭐⭐
“Døden viser sig fra en ny livskraftig side på Det Kongelige Teater”

SETPAASCENEN:
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
“Forestillingen ramte mig lige midt i solar plexus på et helt underbevidst niveau. Man kan nærmest sige at den ramte mig under dybet, et sted i et urmenneske, som jeg ikke har kontakt med særligt tit og jeg gled ind i universet og lod min krop opleve og min underbevidsthed arbejde og lod forestillingen skylle ind over mig som en vidunderlig katharsis.”

MAGASINET KBH:
⭐⭐⭐⭐⭐
“’Under dybet’ er svær at tolke og forstå, men det rituelle og nærmest kultiske tyder på en del genfødsler – i håb, fantasi og ideal. Som en hyldest til livet og kropsligheden, foldet ud med lækre visuelle boosts. Måske langt fra virkeligheden, men det er der også brug for på teaterscenen, så man kan leve sig ind i vilde, vovede visioner og drømme. Dykke ned i dybet, under dybet – uden at tolke og forstå, bare mærke og opleve.”

SCENEBLOG:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Når konceptet kommer fra kringlede kunstneriske sind som teaterinstruktøren Anja Behrens, der allerede i det musikdramatiske værk NATTENS ENDE på Glyptoteket viste hvordan hun kunne styre det ukontrollerbare, og fastholde en smuk stringens i en makaber gudstjeneste, samt den farveglade scenograf Christian Albrechtsen, der med kulørte vendinger i fysisk form kan forvandle selv et børneeventyr som Kejserens Nye Klæder på Aalborg Teater til voksenteater med rødmen i kinderne – ja så er rammerne fastlagt for et scenekunstværk som UNDER DYBET – der er ikke nogen rammer!”