Husets Teater. 28.01.23 – 04.03.23
Iscenesættelse: ANJA BEHRENS
Scenografi og kostumedesign: CHRISTIAN ALBRECHTSEN
Tekst og dramaturgi: KAREN-MARIA BILLE
Instruktørassistent: JULIE BUSCK PORSBO
Lysdesign: CHRISTIAN VEST BERNTSEN
Lyddesign: ERIK CHRISTOFFERSEN
Medvirkende: ASTA AUGUST, LOTTE ANDERSEN, SØREN POPPEL
Fotograf: EMILIA THERESE
WEEKENDAVISEN:
“I anden del af Furie-trilogien på Husets Teater er myten om Elektra blevet til et mildt rablende og maksimalt æstetiseret kammerspil mellem en angrende mor og en hævntørstig datter.”
INFORMATION:
“Et feministisk og kompromisløst aftryk af myte- kvindernes vrede og styrke. […] Ingen hud er uplettet. Alle i denne følelsesstorm smudses til med dødbringende, røde stænk, mens personerne langsomt forbløder i deres egen hævn – psykisk og fysisk.”
BERLINGSKE:
⭐⭐⭐⭐
“»Elektra« sat på scenen som ekstatisk følelseseksperimentarium på Husets Teater. Med løfterige Asta August som en dygtig formidler af vredens mange udtryk.”
POLITIKEN:
⭐⭐⭐⭐
“Her er en Elektra, man ikke glemmer lige med det samme.”
KRISTELIGT DAGBLAD:
⭐⭐⭐⭐
“Der er noget befriende over den distanceløse lyst til at kaste sig over det næsten glemte. Uden ironi, uden alt for voldsom aktualisering, uden blødt mellemlægspapir. Her forbliver tragedien lige så uforsonlig og tøjlesløs som den hævnlystne Elektra.”
FREDERIKSBORG AMTS AVIS:
⭐⭐⭐⭐
“Stort skuespil i de to kvinderoller”
SET PÅ SCENEN:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Elektra på Husets Teater, er et fantastisk velspillet og veludført fortættet kammerspil, der tager os ned i hævnens emotionelle vanvid, men samtidig sætter relationen mellem teenager og forælder på spil. Visuelt stærk med få, men slagkraftige virkemidler og en skarp tekst, der sætter konflikten på spidsen og bringer den ældgamle tragedie lige ind i vores egen virkelighed. Bravo!”
KULTURBUNKEREN:
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
“Psykoanalyse, mytologi, traditioner og indforståede intellektuelle referencer. Slå det hele fra og gå indenfor. Nulstil kroppen og sindet, og jeg garanterer en kæmpe oplevelse. Dette er teater, der sætter sig fast.”
MORTEN HEDE:
⭐⭐⭐⭐
“Splatterfilm møder oldgræsk tragedie i »Elektra«”
PERIPETI:
“I ELEKTRA, som er anden del af teatertrilogien Furier, slipper Husets Teater vreden og vanviddet løs, så tilskueren får mulighed for at gå ind og være i følelsen. Med skuespillere, der er 100 % tilstede i en insisterende iscenesættelse, kan vi mærke karakterernes sår og raseri helt ned i maven. Jeg følte det som at få fat i essensen af græsk tragedie, noget vildt og følelsesstærkt. […] Sproget og historien opleves helt friskt psykologisk, og spillet giver karaktererne mange nuancer. Forestillingen er kort og stram, så tilskueren fanges ind, og nerven i opsætningen skaber sammenhæng i de forskelligartede ord og scener. Elektra tør være en tragedie og udfordre tilskueren til at afkode tekster og scenebilleder med en enhed af intellekt og følelse. Og vi genkender uendelig meget mere, end vi ville tro.”
ISCENE:
⭐⭐⭐⭐
“Fra bondage i et lysende, solgult univers bevæger Anja Behrens’ iscenesættelse af Elektra på Husets Teater sig videre gennem blodige, mareridtsagtige sekvenser i sygeligt, grønligt lys for til sidst uundgåeligt at slutte med den hævntørstige kvindes familiedrab foran flænsede forhæng og med den døde far som beskuer.”
KULTURKUPEEN:
⭐⭐⭐⭐
“Med nedbarberede tekster og en ekstrem fascinerende og konsekvent visuel identitet glider selv de mest bestialske hændelser ned hos tilskueren. Og en græsk tragedie er jo også som et ritual – højt hævet over hverdagsliv og realisme. […] Anja Behrens vil noget med teater, og i scenografen Christian Albrechtsen har hun fundet en makker, der kan løfte fortællingerne op til et smukt, sanseligt og spiseligt niveau, mens selve kerne i de forskellige tragedier nærmest er ubærlige.”
UNGT TEATERBLOD:
⭐⭐⭐⭐
“Alt i alt har instruktør Anja Behrens givet os et forrygende, originalt og underholdende bud på det klassiske stykke, der skal ses for dets fokus på de uovertrufne kvindeskikkelser.”
SCENEBLOG:
⭐⭐⭐⭐
“Anja Behrens har skåret alt overflødigt fedt væk fra myten, hvor adskillige fortolkninger ellers har tilføjet vinkler, karakterer og teorier til den oprindelige gudefortælling. Men Behrens fokuserer på mor/datter relationen, med et underliggende faderkompleks hos datteren Elektra. Og det er blevet en tæt, stram og næsten elegant forestilling på Husets Teater.”
DEN 4. VÆG:
“Forestillingen kommer virkelig til sin ret i diskussionen af kvinderollen.”
MAGASINET KBH:
⭐⭐⭐⭐
“Helt uventet og uforglemmeligt, brutalt og barskt i sin skønhed, mytisk af både arkaisk fortid og allegorisk nutid. Og tankevækkende.”
DET SKU’ DU SE:
⭐⭐⭐⭐
“Det er ikke nogen hyggeaften og ikke nogen familieforestilling, men det er teater, der vil noget, og som vedligeholder hypet omkring Husets FURIE trilogi, der startede med Fædra (2022) og afsluttes min med Kassandra + en samlet marathon-fremvisning af alle tre stykker i 2024.”
CPH CULTURE:
⭐⭐⭐⭐
“Lotte Andersen redegør med overbevisning for moderens motiver, men Asta Augusts ELEKTRA er et flammehav af vrede mod hvilket hun tilsyneladende kæmper forgæves.”
UGESKRIFTET FOR LÆGER:
“En meget nuanceret og rystende beskrivelse af et af vores største følelsesmæssige dilemmaer.”