Teater Republique. 17.01.22-28.01.22
Instruktør: ANJA BEHRENS
Instruktørassistent og sufflør: IDA SOLVEJG SCHULIN-ZEUTHENN
Manuskript: BERTOLT BRECH
Bearbejdelse: KAREN-MARIA BILLE, ANJA BEHRENS
Oversættelse: CARL NYHOM
Scenografi og kostumer: KARIN BETZ
Animationsdesign: DAVID SELLNER ADLER
Lysdesigner: BRIAN NJIE
Lyddesign: MORTEN FRANK NEBELONG
Musik: PAUL DESSAU
Stuntkonsulent: ANNE RASMUSSEN
Videoteknik: KASPER STOUENBORG
Medvirkende: FANNY LOUISE BERNTH, TINA GYLLING MORTENSEN, BENJAMIN KITTER, ANTON HJEJLE, CAMILLA LAU, CASPER HØJSLET LUNØE, ADRIAN BUNDGAARD
Fotograf: KAROLINE LIEBERKIND
POLITIKEN:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Original instruktør folder episk teater ud med overvældende sanselig billedstyrke. […] ’Den kaukasiske kridtcirkel’ fremstår i instruktør Anja Behrens’ greb som en forrygende fortællelysten krydsning mellem ritual, politisk teater og barsk eventyr”.
FREDERIKSBORG AMTS AVIS:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Inderligt gribende og magisk”
INFORMATION:
“Den tyskfødte instruktør Anja Behrens har tydeligvis nøglen til Brechts episke teater. Hun forstår hans særlige blanding af følelsesteater og tanketeater. Sammen med dramaturgen Karen-Maria Bille har hun bearbejdet Carl Nyholms imponerende friske oversættelse fra 1963, så grundkonflikten om moderkærligheden og omverdenens kynisme står skarpt skåret ud – med Verfremdung-kommentarer fordelt undervejs. […] Her er en Brecht-fortolkning med både hjerte og bid.”
CPH CULTURE:
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
“Anja Behrens vover at gå linien ud i sin iscenesættelse, så vi får vrangbillederne fra en grotesk verden smasket lige i synet. Brecht uden filter – og kors hvor er det befriende.”
SCENEBLOG:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Treenigheden Bille, Betz og Behrens har p.g.a. Coronaen ventet siden 8. december 2020 med at kunne præsentere denne magtdemonstration af scenekunst, og hvor er det en gave at have mulighed for nu endelig at kunne opleve forestillingen […] Det er intet mindre end formidabelt gennemtænkt scenekunst.”
KULTURTID:
⭐⭐⭐⭐⭐
“Alle gode gange 3 blev det til, før ´Den Kaukasiske Kridtcirkel´ endelig fik premiere på Teater Republique. Det må have været uendelig svært for alle både på og udenfor scenen at finde gejsten på ny og tro på det. Det er til gengæld lykkedes for hele castet, for alle er veloplagte i denne historie”.
BERLINGSKE:
⭐⭐⭐⭐
“Den enkle fortælling lever flot, river tilskuerne med sig, og Behrens driver den fremad, revitaliserer Brecht med et væld af gode fysiske ideer, herunder skræmmende brug af masker.”
ARBEJDEREN:
“Stor respekt til instruktør og dramaturg for at gå så seriøst og kompromisløst til opgaven: Hvordan opfører man Brecht 2022? […] Den havde fortjent et langt større publikum landet rundt. Denne klassiske fortælling fuld af tankevækkende spørgsmål og billeder.”
JYLLANDS-POSTEN:
⭐⭐⭐⭐
“Republiques ”Den kaukasiske kridtcirkel” er stramt skåret Brecht-forestilling”.
UNGT TEATERBLOD:
⭐⭐⭐⭐
“Den kaukasiske kridtcirkel er en fabelagtig forestilling, der virkelig har et mellemværende med verden og kræver videre refleksion.”
ISCENE:
⭐⭐⭐⭐
“Intense momenter i en visuelt dragene forestilling. […] Anja Behrens har instrueret med sin vanlige sans for at kombinere netop det visuelle og det teatralske i kroppenes fortælling i rum. Den kaukasiske kridtcirkel er en altså ganske helstøbt forestilling.”
DET SKU’ DU SE:
⭐⭐⭐⭐
“En veldrejet, visuelt stærk forestilling, der efter flere corona-benspænd endelig har fået premiere på Østerbro i Anja Behrens dygtige, tempofyldte iscenesættelse.”
MORTEN BUCKHØJ:
⭐⭐⭐⭐
“Det er en ‘kridtcirkel, der er skåret helt ind til benet. Forkortet, strammet til. […] En visuelt betagende teateroplevelse”.